• Writer's picturemake574

Lääkinnällinen Botox narskutteluun eli Bruksismin hoitoon

Päivitetty: 12. maalisk. 2020

Kärsitkö hampaiden narskutuksesta, eli bruksismista? Moni narskuttelee unissaan jopa tietämättään. Usein narskuttelu huomataan hammaslääkärikäynnillä, hammaslääkärin kommentoidessa tietyllä tavalla kuluneita hampaita. Myös 'voimakkaat' leukalihakset saattavat olla merkki narskuttelusta. Bruksismi aiheuttaa usein muun muassa päänsärkyä, sekä kaulan ja niskan lihaksiston jumeja. Botoxista voi olla apu Bruksismin hoidossa.

Myös Bruksismi kuuluu käytännössä KELA-korvauksen piiriin. Kuuluakseen KELA-korvauksen piiriin, oireen tulee olla pitkäaikaista ja haittaa aiheuttavaa. Käytössä on ollut yleensä muita hoitokeinoja ja hammaslääkärin toteamia eriasteisia kiillevaurioita tai muita suun/leukanivelen ongelmia. Potilas kärsii usein myös muista oheisoireista: esim. migreeni, kasvojen alueiden kiputilat.

Mikäli mielestäsi tilanteesi täyttää jonkin yllämainituista kuvauksista, voit olla oikeutettu hoitoon lääketieteellisin indikaatioin ja hoito on Sinulle arvonlisäverotonta ja kelakorvattavaa. Täytä esitietolomake ja ole yhteydessä ajanvaraukseemme. Päätöksen hoidon toteutettavuudesta lääketieteellisin kriteerein tekee viimekädessä aina toimenpiteen suorittava lääkäri. Ensimmäisellä käynnillä tehdään alkutarkastus sekä arvio hoitoon soveltuvuudesta. Mikäli lääkärin arvion mukaan hoitoon voidaan ryhtyä, laaditaan lääkemääräys apteekkiin tarvittavasta valmisteesta. Potilas hakee valmisteen apteekista, koska näin apteekki voi myöntää KELA-korvauksen lääkkeestä. Varsinaisella hoitokäynnillä laitetaan pistokset.

764 katselukertaa0 kommenttia