influnssa.jpg

INFLUENSSAROKOTUS

Influenssarokote annetaan injektiona olkavarteen.  Suojan kehittyminen vie yleensä noin kaksi viikkoa.

Voimme rokottaa samalla kertaa koko perheen tai puolison. Varaa jokaiselle oma aika rokotukseen. Rokotusaika on noin 10min / hlö.

Ajantasainen influenssakatsaus (THL)

Klinikallamme annetaan influenssarokotteita lääkäri Olga Skakunovan ja sairaanhoitaja/terveydenhoitaja Helena Westerholmin toimesta.

Käytössämme on influenssarokote, joka sisältää kahta A- sekä B-virustyyppiä.

Influenssarokotteet ovat hyvin siedettyjä, haittavaikutuksia on harvoin ja niitä esiintyy vain pienellä joukolla rokotetuista.

Pistettävät rokotteet voivat aiheuttaa rokotuskohdan punoitusta ja kipua. Tästä syystä rokotuksen jälkeen tulee välttää fyysistä rasitusta, jottei se pahenna rokotuksen jälkeistä kipuilua.

Joskus rokotetuille tulee lihas- ja nivelkipuja sekä pientä lämpöilyä ja pääsärkyä. Nämä ovat ohimeneviä oireita, ja paranevat yleensä muutaman päivän kuluessa injektion antamisesta.

Oireita voi hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä. Nämä oireet eivät ole syy hakeutua koronatestiin, vaikka oireet voivat olla samankaltaisia.

Jos rokotuksen jälkeiset oireet kestävät yli vuorokauden ja rokotettu tuntee itsensä selkeästi sairaaksi/kuumeiseksi ja hänelle tulee hengitystieinfektion oireita, on hyvä olla yhteydessä terveydenhuoltoon mahdollisen samanaikaisen koronavirusinfektion arvioimiseksi.

Vakavia haittoja, kuten allergiset reaktiot tai anafylaksia ilmenee hyvin harvoin.

Kuitenkin rokotuksen jälkeen potilasta seurataan 15 minuutin ajan klinikalla, jotta vakavamman haittavaikutuksen riski voidaan poissulkea.

Rokotuksen antama suoja saavutetaan kahden viikon kuluessa rokotuksen antamisesta.

Keskustele asiasta lisää rokotteen antajan kanssa.